کد خبر 705375
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
پسکوف

سخنگوی کرملین اعلام کرده که استفاده وزیر خارجه آمریکا از لفظ «تجاوزگری روسیه در اوکراین» را افرادی در وزارت خارجه این کشور در اختیار او قرار دادند که خواهان احیای روابط مسکو-واشنگتن نیستند.

 به گزارش مشرق، در ادامه جنجال‌ها درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط ادعایی اعضای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو، سخنگوی کرملین در مصاحبه با رسانه آمریکایی به سوالات در این خصوص پاسخ داده است.

مجری شبکه «ای بی سی نیوز» از «دیمیتری پسکوف» سوال کرد آیا دلیل اینکه رئیس‌جمهور روسیه اقدام آمریکا در آخرین روزهای حضور باراک اوباما در کاخ سفید مبنی بر اخراج دیپلماتهای روسی را پاسخ نداد، مذاکرات و صحبتهای مشاور امنیت ملی ترامپ با سفیر روسیه در خصوص رفع تحریمهای روسیه در دولت ترامپ بوده است؟

سخنگوی کرملین پاسخ داد: «موضوع تحریمها یا برداشتن تحریمها یا اعمال تحریمها یا هر گونه قول و وعده وعیدی، اصلا نمیتوانسته جزو چنین صحبتهایی باشند چون هیچ کدام از آنها، نه سفیر ما و نه ژنرال فلین اصلا نمیتوانستند در فرایند تصمیمگیری مداخله و شرکت داشته باشند».

مجری رسانه آمریکایی سوال کرد: آیا شما فکر می‌کنید که رویکرد رئیس‌جمهور ترامپ در قیاس با زمان انتخابات تغییر کرده است؟

پسکوف گفت: نه من اینطور فکر نمی‌کنم. البته که روسیه تبدیل به یک عامل و عنصر در کارزار انتخاباتی آمریکا شده اما دامنه و گستره چنین موضوعی، خیلی بیش از حد انتقادی شده است.

مجری ای بی سی نیوز نظر میهمان روسش را درباره اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه ناتو درباره «تجاوزگری روسیه در اوکراین» جویا شد.

سخنگوی کرملین گفت: البته این کار وزارت خارجه ما است که پاسخ بیانیه های وزیر خارجه آمریکا را بدهد اما به هر حال من باید بگویم که ما نمیتوانیم وقتی کسی درباره روسیه حرف می‌زند، لفظ تجاوزگری را بپذیریم. روسیه هرگز تجاوزگر نبوده است و همیشه کشوری بوده که به امنیت و ثبات جهانی کمک کرده و عمیقا درگیر و مشغول به مقابله با تروریسم بوده است. ما قطعا مخالف الفاظ این چنینی شامل تجاوزگری هستیم.  

پسکوف ادامه داد: آقای تیلرسون همیشه یک مذاکره کننده سرسخت بوده و ما می‌دانیم که او در حال استفاده از اطلاعات و محتویات بسیار زیادی است که توسط افرادی در وزارت خارجه برایش آماده شده که طرفدار کشور من و احیای روابط دوجانبه بین آمریکا و روسیه نیستند.

 وی افزود: البته ما می‌دانیم که هر چه تعاملات آقای تیلرسون با همتای روسش بیشتر شود، فرصت برای اینکه او اطلاعاتش را به روز و نوسازی کند و موارد مورد دغدغه طرفین را بداند، بیشتر خواهد شد.

مجری رسانه آمریکایی سوال کرد: شما گفتید که رویکرد اساسی رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور ترامپ به روابط بین‌الملل بسیار به هم شبیه است. چطور این فکر را می‌کنید؟

پسکوف در پاسخ گفت: هر دوی آنها بر اولیتشان بر منافع ملی تاکید دارند. یکی از آنها بر منافع ملی آمریکا و دیگری بر منافع ملی فدراسیون روسیه تاکید دارند و آنها به خوبی می‌دانند که گاهی اوقات، به نفع شما است که روابطی خوب با همتای خود داشته باشید تا متقابلا به نفع هر دوی شما شود و اینکه شما دغدغه های طرف مقابل را مد نظر قرار دهید. این شباهت زیاد آنها به یکدیگر است.

در پایان این مصاحبه، مجری شبکه آمریکایی پرسید: روابط آمریکا و روسیه چطور می‌تواند به مسیر سابق(روابط عادی) برگردد؟

سخنگوی کرملین با لحنی امیدبخش جواب داد: «به نظر من، اگر روسای جمهور همدیگر را ملاقات کنند، تبادل نظر کرده و تصمیم به استقرار مجدد مکالمه بین هم بکنند، آن زمان فرصتی برای بهتر شدن روابط حساسمان وجود خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس